Mandalay, Buddhalaisuuden metropoli

Mandalay on Myanmarin toiseksi suurin kaupunki ja maan entinen pääkaupunki. Se on maan pohjois-osan kulttuurin ja teollisuuden keskittymä sekä maan uskonnollinen keskus. Monet ovat tähän kaupunkiin ihastuneet, koska siinä on jotain tiettyä mystiikkaa ja kuitenkin modernimpaa pilkettä. Me vietimme Myanmarin reissumme viimeiset kolme päivää tässä kiehtovassa kaupungissa, jossa nähtävää riittää. Mandalay on mielenkiintoinen kohde, mutta kolme päivää on hiukan turhan lyhyt aika kokea kaikkea mitä tällä kaupungilla on annettavaa. Näimme kuitenkin ne pakolliset nähtävyydet, eli vanhan kuninkaan palatsialueen, Mandalay Hillin ja monet luostarit ja pagodat.

Maisemaa yli Mandalayn kaupungin.

Matka Mandalayhin

Matkasimme Mandalayhin yöbussilla. Bussi lähti kello 21.00 Taunggyistä, Nyang Shwen viereisestä kaupungista, johon ensin matkustimme ahtaassa lavataksissa kaatosateessa monien muiden turistien kanssa. Bussiyhtiö jolla matkustimme tunnettiin luksus kyydityksistään Myanmarissa. Sitä se totisesti olikin. Penkit sai nojaavaan asentoon ja jalkatuen nostettua siten että sai hyvin nukuttua vaakatasossa, saimme myös pientä matkaevästä ja vettä juotavaksi. Nukuimme mukavasti pätkittäin koko matkan Mandalayhin.

Bussi oli perillä jo kello 3.30 aamuyöstä ja pääsimme sopivasti hyvin lähelle hotelliamme, josta olimme jo aikaisemmin varanneet kolme yötä. Hotelli nimeltään 79 Living Hotel oli hyvin pieni, mutta tähän mennessä kaikkein siistein yöpaikkamme Myanmarissa. Saapuessamme perille hotellin henkilökunta veteli vielä sikeitä aulassa ja ulkona oleva vartijakin kuorsasi tyytyväisenä istuen tuolissa hotellin edustalla. Vartija hätkähti kyllä hereille kun saavuimme oven edustalle. Pahoittelimme ensin aikaista herätystä ja unenpöpperöinen henkilökunta otti meidät aulassa vastaan ja antoivat meille ainoan vapaana olevan huoneensa, joka oli twin-huone, se kyllä kelpasi meille koska halusimme vaan päästä nukkumaan vielä hetkeksi. Huoneemme maksoi 20€/yöltä ja siihen sisältyi aamiainen. Saimme sentään joka aamu vatsamme täyteen lähtiessämme kaupungille kiertelemään.

79 Living Hotellin pienet mutta todella siistit huoneet.

Kaupungin nähtävyydet

Ensimmäisenä päivänä kävelimme useamman kilometrin matkan Kuninkaan palatsi-alueelle, joka oli yksi kaupungin kuuluisimmista nähtävyyksistä ja sijaitsi keskeisellä paikalla muurien ja vallihautojen ympäröimällä alueella. Kuuma päivä nosti hien äkkiä pintaan ja kun viimein pääsimme palatsin sisäänpääsyportille, päätimme vuokrata polkupyörät joilla pyöräilimme loppumatkan, sen verran väsyneitä olimme. Kartasta kun katsoi välimatka hotellilta palatsille näytti lyhyeltä, mutta sitä se ei totisesti ollut. Ostimme samalla 10 000 kyatilla pääsylipun, jolla pääsi palatsin lisäksi myös muihin kaupungin nähtävyyksiin viiden päivän ajan. Palatsin ympärillä parveilee kymmeniä ”taksi”kuskeja, jotka pyytävät ryöstösummia turisteilta ja sanovat kyyditsevänsä pitkin nähtävyyksiä kokonaisen päivän ajan. Niihin hihastavetäjiin ei kannata langeta, sillä halvemmalla pääsee vuokraamalla mopon vaikkapa muutamaksi päiväksi. Mutta jos ajaminen pelottaa ja kokemusta mopoilusta ei ole, niin taksikyyti on tietenkin järkevämpi vaihtoehto. Kuninkaan palatsialue itsessään oli valitettavasti pienoinen pettymys, sillä vaikka alue näyttikin hienolta ulkoapäin näköalatornista katsottuna, itse palatsin rakennuksissa ei ollut mitään sisällä eli kaikki huoneet olivat tyhjiä. Suuri osa tästä Myanmarin viimeisen kuningaskunnan palatsialueesta tuhoutui toisen maailmansodan pommituksissa.

Nämä ei ihan Jopon tasoisia pyöriä olleet, mutta kunhan pääsi eteenpäin ja jarrut toimi.
Palatsi alue itsessään oli valtavan suuri joten pyörällä matka taittuu hiukan mukavammin.
Temppeliralli 30 asteen helteessä on aikamoista urheilua.
Palatsialueen loistoa näköalatornista katsottuna.
Royal Palace.
Royal Palace ja kunkku itse.
Munkit kuninkaan palatsi alueella.
Munkit kuninkaan palatsialueella.
Palatsialueella oli mukava rauhallinen tunnelma.
Myanmarilaisia neitoja perinteisissä Longyi- hameissaan. Me ei taideta ihan sulautua joukkoon :D
Myanmarilaisia neitoja perinteisissä Longyi- hameissaan. Me ei taideta ihan sulautua joukkoon 😀
Otettiin mopokyyditys takaisin hotellille kuninkaan palatsilta, kun jalat ei enää kantaneet.
Matkalla hotellille. Liikenne on tässä kuvassa yllättävän rauhallinen.

Seuraavana päivänä Mandalayssa vuokrasimme mopon hintaan 10 000 kyatia ja sillä huristelimme pitkin poikin kaupungin nähtävyyksiä. Ajaminen mopolla oli vähän turhan jännittävää puuhaa, sillä kääntyvistä autoista ei ikinä voinut olla varma. Autoja saattoi tulla risteyksen takaa suoraan eteen varoittamatta, eikä minkäänlaisia väistämissääntöjä ollut liikenteessä havaittavissa. Lisäksi rankkasateen sattuessa kadut tulvivat niin hurjasti vettä, että viemärit eivät kykeneet imemään vesimassaa pois jolloin kaduille saattoi syntyä syviäkin lampia, joiden läpi mekin jouduimme ajelemaan nilkat märkinä. Liikenne oli tässä kaupungissa vielä Yangoniakin hurjempaa, sillä Mandalayssa astui katukuvaan lukuisat moottoripyörät. Suojateistä tai liikennevaloista ei ollut tietoakaan ja jokainen tienylitys oli tehtävä todella harkiten ja varovasti.

Ossi ja meidän pieni mutta tehokas mopedi.

Temppeliralli sujui kuitenkin kätevämmin, kun oli moottoripyörä alla. Kävimme läpi toinen toistaan hienompia temppeleitä ja luostareita. Varmasti mieleenpainuvin näistä oli Golden Palace Monastery. Vuonna 1880 rakennettu ja lähes alkuperäisenä säilynyt luostari oli täynnä mystistä tunnelmaa ja historian havinaa. Tervan tuoksu ja tiikistä tehdyt yksityiskohdat yhdistettynä kullattuihin pylväisiin ja Buddha-patsaisiin jäivät ikuisesti mielensyövereihin.

Golden Palace Monastery oli vaikuttavimpia nähtävyyksiä Mandalayssä.
Reissu- Ossi poseeraa.
Kavuttiin Golden Palace Monasteryyn. Portaat olivat tulikuumia auringon lämmöstä joten ylös piti kavuta vauhdilla, ettei jalkapohjat kärähdä.
Golden Palace Monastery (Shwenandaw Kyaung)
Golden Palace Monasteryn ovet olivat täynnä tiikki puuhun kaiverrettuja kauniita yksityiskohtia.
Kuthodaw Pagodan kultaista loistoa. Kuvaan halusi välttämättä mukaan joku kulkuri.
Pagodat ja temppelit olivat uskomattoman kauniita.
Tämä munkki heitti että Ossi näyttää ihan saksalaiselta sotilaslentäjältä ja nauroi päälle :D
Tämä munkki heitti, että Ossi näyttää ihan venäläiseltä sotilaslentäjältä ja nauroi päälle. Sitä ei tiedetäkään, mitä me ollaan oltu edellisessä elämässä. 😀

Kolmas nähtävyys mikä kannattaa kokea Mandalayn visiitillä on ehdottomasti Mandalay Hill. Korkea kukkula kaupungin laidalla, jonne kipuamiseen kannattaa varata aikaa useampi tunti aikaa. Kiipesimme nimittäin kukkulalle noin tunnin verran ja laskeutumiseen meni vähintään yhtä kauan. Lähdimme aivan alusta, kukkulan juurelta pitkin kaunista ja loputonta kävelykäytävää ylöspäin. Kukkulalle voi toki oikaista, aloittamalla kiipeämisen keskivaiheilta, mutta tuolloin ei pääse nauttimaan kaikista lukuisista nähtävyyksistä matkan varrella. Olimme sen verran myöhässä liikkeellä, että pimeä kerkesi jo tulla. Oli hiukan jännittävää kavuta lukuisia portaita alas koska valaistus oli heikkoa tai sitä ei ollut ollenkaan pitkilläkään pätkillä, mutta näkymä ylitse kaupungin yölläkin on henkeäsalpaava. Mukaan kannattaa varata vettä ja taskulamppu jos haluaa pimeällä liikkua. Matkalla ylös tulee vastaan useita kohteita, joissa voi ja kannattaakin hengähtää hetken katselemalla ympärilleen. Välillä kävelyreitti kulkee kauniisti koristeltujen pienten rukouspaikkojen ja Buddhapatsaiden lomassa, välillä taas pitkien käytävien joiden ympärillä parveilee myyjiä kaupittelemassa esineitään ja käsitöitään. Lähempänä huippua löytyy jo pienimuotoista ravintolaakin. Kiipeäminen itsessään on jo visuaallinen elämys vailla vertaa. Emme yhtään ihmettele, että kukkulalle kiipeää vuosittain tuhansia munkkeja, jotka pitävät Mandalay Hilliä pyhiinvaelluskohteenaan. Huipulla onkin upeat näkymät ylitse kaupungin ja hetken siinä ihasteltuamme näkemäämme, eräs munkki tuli tekemään tuttavuutta kanssamme. Myanmarin munkit ovat kyllä rennon oloista porukkaa ja kovin uteliaita meitä länsimaalaisia kohtaan. Vaihdoimme Facebook kaveruudet ja otimme yhteiskuvat, jonka jälkeen ukkosmyrsky ja vesisade yllätti meidät ja oli aika lähteä takaisinpäin hotellille.

Mandalay Hill on 240 metriä korkea kukkula. Kiipeäminen on helppoa portaita pitkin.
Kapuaminen Mandalay Hillille oli hieno elämys. Tässä kuvassa näkyy selvästi kävelyreitti rinnettä pitkin kohti huippua.
Yksi lukuisista levähdyspaikoista Mandalay Hillille kiivettäessä.
Mandalay Hillillä silmä lepäsi näissä maisemissa.
Nousun varrella olevien temppeleiden Buddha patsaiden vierellä tunsi itsensä aika pieneksi.
Saatiin uusi munkkikaveri Mandalay Hillillä.
Huipulla Mandalay Hillillä ukkosmyrsky yllätti meidät.

Suosittelemme

Mandalay jäi siis Myanmarin viimeiseksi nähtävyydeksi ja tuntui hieman haikealta jättää tämä maa taaksemme kaiken kokemamme jälkeen. Myanmarista meille jäi kaikenkaikkiaan positiivinen kuva ja olimme saaneet kuukauden edestä kokea mitä jännittävämpiä hetkiä, kauniimpia maisemia ja uskomattomimpia ihmiskohtaloita. Tämä maa on käymisen arvoinen ja nyt jos koskaan sinne kannattaa matkustaa ennenkuin turismi paisuu liian suureksi ja muuttaa monia käytäntöjä. Ihmiset ovat rehellisiä ja mukavia, sekä aidosti kiinnostuneita. Maisemat vielä koskemattomia ja kohteet rauhallisia, sekä hinta-taso edullinen. Ehkäpä vielä joku päivä palaamme tähän maahan, sillä Myanmarilla on vielä on paljon annettavaa.  Meitä odottivat jo uudet seikkailut edessäpäin, sillä viisumi vaati meitä poistumaan maasta Thaimaan puolelle. Kaikki meni muuten hyvin, mutta takaiskuilta ei ihan täysin vältytty, sillä Kaisa sai ilkeän vatsapöpön ilmeisesti hotellin aamiaspöydästä. Sen seuraukset iskivät pahimmillaan Thaimaan puolella. Bangkokissa epäonni astui muutenkin kuvaan ja jouduimme hiukan jarruttamaan matkantekoamme sairasteluiden takia… niistä sitten seuraavassa… Good Bye Myanmar!

Selfie time!

Life Without Seasons

Elämää ilman vuodenaikoja... Mitä se on? Auringon palvomista, uusien elämänkokemusten kokemista ja silmiä avartavaa matkustelua.

2 thoughts to “Mandalay, Buddhalaisuuden metropoli”

1. Kiitos tästä! Mietiskellään juuri kohteita Aasiassa meneillään olevan maailmanympärimatkan jatkoa ajatellen ja tässähän olisi yksi hyvinkin kiinnostava vaihtoehto 🙂

1. Mukavaa, että saadaan jakaa ideoita. Ehdottomasti kannattaa suunnata nyt Myanmariin, kun maa on vielä suhteellisen nuori turismille. Viisumit saa 20€ Bangkokista Myanmarin suurlähetystöstä ja lennot Bangkokista Yangoniin ovat edullisia. Myanmarissa taksikuskien kanssa joutuu vääntämään hinnasta, mittarien puuttuessa. Lisäksi kaikki liikkuminen maassa kannattaa suunnitella hyvin ennen liikkeelle lähtöä, sillä asiat eivät todennäköisesti mene omalla painollaan. Todella mielenkiintoinen maa, jossa normi turrestakin kehkeytyy aito seikkailija. Mikäli tarvitsette vinkkejä maahan, niin pommittakaa ihmeessä meitä esimerkiksi sähköpostilla. 😀