Välietappi Kuala Lumpurissa

Ennen Australian mantereelle siirtymistä kerromme vielä muutaman yön välilaskustamme Kuala Lumpurissa. Kaupunkihan on valtava metropoli sekä Malesian pääkaupunki. Siirtymisemme Kuala Lumpuriin tässä vaiheessa tuli ajankohtaiseksi, sillä löysimme todella edulliset lennot sieltä Australian Brisbaneen Sydneyn välilaskun kautta. Aluksi suunnitelmissamme oli ottaa juna Thaimaan puolelta kaupunkiin, mutta ajan säästämiseksi lensimme tämän välin. Meille jäi siis vielä monta hyvää syytä palata Malesiaan. Lensimme Surat Thanista suoraan Kuala Lumpurin lentokentälle sen suurempia suunnitelmia. Ainoa mitä meillä oli valmiina oli netin kautta varaamamme S.S. City Hotel aivan keskustasta, sillä muutaman yön pysähdyksellä ei ole järkeä mennä kauemmaksikaan keskustasta. Niinpä nousimme koneen mukana Thaimaasta ja laskeuduimme Kuala Lumpurin uudemmalle kansainväliselle lentokentälle. Kyllä, siellä on niitä kaksi. Lensimme Air Asian koneella ja olimme perillä kello 16.00.

Kokemuksemme kaupungista

Laskeutuessamme meillä oli jännittävä uutuuden viehätyksen tunne, kuten jokaisella kerralla uuteen kohteeseen mentäessä. Täysin uusi maa, uusine kulttuureineen ja uskontoineen. Tiesimme ennakkoon, että Malesia on muslimimaa ja erittäin moderni, mutta minkälaista maan pääkaupungissa olisi. Lentokenttä ei ole lähelläkään kaupungin keskustaa, vaikka nopeasti kartalta katsoessa voisi luulla. Sieltä on nimittäin reilun tunnin matka keskustaan. Otimmekin bussikyydityksen lentokentältä keskustaan ja kerroimme mihin olimme menossa. Hotellimme sijaitsi Bukit Bintangin alueella. Bussikyydin myynyt henkilö osoitti bussin lähtemispaikan ja pyysi odottamaan hetken, jotta oikea tulisi kohdalle. Ei siinä mitään odottelimme hetken ja vähän lisääkin. Odottelun jälkeen oikea bussi tulikin paikalle ja hyppäsimme siihen. Kaikki alkoi siis melkein hyvin. Vajaan tunnin päästä bussi pysähtyikin moottoritien alle ja kahta matkustajaa pyydettiin hyppäämään virelle ajaneen pikkubussin kyytiin… ne oltiin me. Tietämättöminä sitten vähän kyseltiin ja sitten kyseltiin lisää, kunnes uskalsimme hypätä kyytiin. Pikkubussi veikin meidät keskustaan, mutta oli aivan hukassa. Pyysimme sitten jättämään meidät hotellimme viereiselle ostoskeskukselle, sillä kuljettajan keskusta-ajelulle ei meinannut tulla loppua. Hän ei tiennyt minne meidät olisi pitänyt jättää. Me tiesimme. Kiitos Google Mapsin. Kirjauduimme hotelliimme ja olimmekin siinä vaiheessa jo tarpeeksi väsyneitä tästä päivästä, joten kävimme nopeasti burgereilla ja menimme siitä lähes suoriltaan nukkumaan. Tässäkin vaiheessa oli yllätys, että hotellimme oli lähinnä vain hostelli. Ei ollut ravintolaa eikä muitakaan hotellilta vaadittavia tekijöitä, kuten erittäin tärkeää minibaaria. Tämänhän me jo tiesimmekin varaussivuston kautta varatessamme. Hotelli oli kuitenkin erittäin edullinen ja aivan keskustassa.

Hotellin parkkipaikkakin oli noh… Melkoisen simppeli.

Seuraavana aamuna heräsimme kehot- sekä mielet latautuneina aloittamaan uuden päivän kiertelyt. Hotellisamme ei ollut aamiaista, joten lähdimme keskustan ostoskeskuksille pyörimään ja katselemaan aamiaisravintolaa. Berjaya Tower -ostoskeskus sijaitsi aivan meidän hostellimme vieressä ja se saattaakin olla koko Kuala Lumpurin hienoin. Toisaalta on vaikea vertailla niitä, sillä kaupunki on täynnä upeita ostoskeskuksia. Berjaya Tower -ostoskeskus oli kuitenkin jotain erilaista, millaista olimme tähän asti nähneet. Sisällä oli sisähuvipuisto ja elokuvateatterit. Se ei ollut kooltaan valtavan suuri, joten sen kiertää helposti. Tyyliltään ostoskeskus on arvokas ja kimalteleva. Tämä ostoskeskus olikin meille se helppo lähiostari, mistä saimme tarvittavan ostoshimon taltutettua, vaikka eihän sinne mentykään shoppailemaan. Samana iltapäivänä lähdimme kävellen katsomaan kuuluisaa Petronas öljy-yhtiön kaksoistornia sekä tornien juurella sijaitsevaa vehreää puistoaluetta. Käytimme vain aikaamme kaupungissa viihtymiseen sekä ilmapiirin haltuunottoon. Takaisin hostellille päin lähtiessämme puhelimistamme loppui sopivasti akut, joten suunnistaminen Google Mapsin avulla ei enää onnistunut. Päiväkin alkoi jo laskeutumaan yöksi, joten hieman eksyssissämme kyselimme ihmisiltä suuntaa Berjaya Towerille. Suunta olikin alunperinkin oikea, mutta kaikki näyttää uudessa kaupungissa todella samanlaiselta. Löysimme itsemme kuitenkin Pavilion –ostoskeskuksesta pyörimästä. Tässä vaiheessa päivää ei ollut enää voimia tai mielenkiintoa tutustua uuteen ostoskeskukseen, joten palasimme hotellillemme jalat kipeinä painuimme pehkuihin noin 10 kilometrin kävelemisen jälkeen. Illalla teimmekin uusia tekstejä blogiamme varten.

Aamukahvin jouduimme tilaamaan uudella nimellä… Flat white, kun halusimme kahvin sekaan maitoa. Americano with milk sanaa ei ymmärretty. Noh kahvia, kuin kahvia…
Sisähuvipuisto Berjaya Towerissa jäi kokematta, mutta meno oli kuin ikuisen vanhassa Planet Fun Funissa.
Milloin onkaan puistonpenkit näin hyvältä tuntuneetkaan.
Emme yhtään ihmettele näiden tornien vetovoimaa. Onhan ne nähtävä.
Petronas Towerin sisääntulossa on nähtävillä kauden Mercedes-Benzin F1-autot.
Puisto Petronas Twin Towersin juurella. Paremmin tunnettu KLCC Park.

Toisena kokonaisena päivänä nukuimme pitkään ja herätessämme menimme sushille. Kyllä se ei ollut aamupala, sillä kello osoitti jo kello 13.00. Tämän jälkeen menimme vielä katsastamaan Fahrenheit- ostoskeskuksen, jonka food courtissa söimme herkulliset hot plate- annokset.

Sakae Sushi Berjaya Towerissa oli sekä hyvä että halpa. 4 kpl makeja oli vain 0,80€

Viimeisenä aamuna pakkasimme rinkkamme sekä lentoreppumme kasaan vanhaan tapaamme. Yksi kerros alusvaatteita sekä tarpeelliset johdot ja elektroniikka käsimatkatavaroihin, kaikki tärkeät paperit omaan dokumenttilaukkuun ja kannettava tietokone omaan salkkuunsa. Loput tavarat eli lähinnä vaatteet rinkkoihin. Uloskirjautuessamme huoneesta meillä oli vielä päivä aikaa kaupungissa, sillä lentomme lähti vasta kello 23.20. Tämän ajan pyörimme lähialueilla ja ostoskekuksilla, mutta jätimme rinkkamme ja laukkumme hotellille turvaan. Tullessamme illemmalla takaisin hotellille taksi oli jo soitettu, mutta sitä ei vain kuulunut, vaikka olimme sen vastaanotosta tilanneet. Niinpä kävelimme kadulle ja nappasimme ensimmäisen taksin, jolla kaasuttelimme sitten lentokentälle. Kiire ei tullut, sillä varaamme yleensä reilusti aikaa ennen lentoa. Kokemukset jäivät meiltä kaupungin osalta hieman suppeiksi tällä kertaa, sillä otimme tämän käynnin vain välilaskuna. Lento Australian Brisbaneen oli lähdössä ja me sen mukana innoissamme, kuin naapurin vekarat.

Tunnemme itsemme aina todella pieniksi näissä suurkaupungeissa.

Hiukan yhteenvetoa sekä mietintää

Takseja emme kaupungissa ollessamme käyttäneet vaan säästimme ja kuljimme jalan. Vielä lopuksi tähän… Olut on erittäin kallista tässä kaupungissa, mutta onhan tuo ymmärrettävää, sillä olimme kuitenkin muslimimaassa. Shoppailijalle kaupunki on kuitenkin valtava aarreaitta ja Ramadanin loputtua kaupat pursuavat alennuksia. Jokaisessa liikkeessä vaatteita 1-2€:lla, eli halvempaa kuin Bangkokin ostareissa. Paikalliset ruokaelämykset jäivät harmittavan vähäisiksi, Malesialaisen keittiön ykkösherkkua Rotia on tullut kuitenkin maisteltua Bangkokissa ja se on muuten todella herkullista. Tämän postauksen kuvat olivat lähes pelkästään action kamerastamme, sillä molempien puhelimet olivat omilla tavoillaan rikki ja järkkäri jätettiin lepäilemään.

Unta kuuppaan ja heräillääns taas seuraavalla mantereella.

Life Without Seasons

Elämää ilman vuodenaikoja... Mitä se on? Auringon palvomista, uusien elämänkokemusten kokemista ja silmiä avartavaa matkustelua.